Week 2 - Reisverslag uit Visingsö, Zweden van Annette Gerbscheid - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Visingsö, Zweden van Annette Gerbscheid - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

20 Oktober 2015 | Zweden, Visingsö

Dag 8 woensdag 14 oktober

Ja joh dag 8 alweer, hooi gegeven, paardjes buiten gezet en gelijk door gegaan met de stallen. Om 8.15u kreeg ik een sms. Arja hoeft vandaag geen paard te rijden maar ze is wel begonnen aan het maken van perenjam, als ik klaar ben met alles moet ik naar de keuken komen om te helpen. Dus eerst alles uitgemest, opgestrooid, hooi aangevuld en geveegd, hier was ik klaar mee om 9.45u en om 10.30 was ik klaar met water geven in de weides. Dat duurt lang omdat je met een kar met een vat van 50 liter water naar alle specie kuipen moet lopen/rollen om bij te vullen en dat is nogal zwaar omdat de banden van de kar ook nog eens super zacht zijn. Afijn 10.30 naar the Big House (Sofia en ik zitten in the Small House, is t huisje op de foto van het eerste reisverslag). Geholpen met het maken van de jam en de peren die niet geschikt waren voor de jam hebben we klaargemaakt voor een heerlijke fruitsalade met appel en banaan etc. Lunch gegeten, stevige broccolisoep, en daarna afgewassen. Arja is verder gegaan met de jam en ik heb de rest van de middag lekker rustig aan gedaan. Om 18.15 paarden binnengehaald, kreeg ik van Juha te horen dat ik niet genoeg stro in de stallen had gedaan, dus dat nog even aangevuld en toen was de dag weer voorbij.

Dag 9 donderdag 15 oktober

Nieuwe dag nieuwe kansen. Vandaag 3 kwartier langer bezig geweest met de stal werkzaamheden om de hoeveelheid stro in de stallen naar tevredenheid van Juha te krijgen. 10.30 klaar met stallen, 11.15 klaar met water geven. Om 11.30 naar Arja gegaan. Er was nog broccoli soep over van gister en omdat deze stevig genoeg is als saus hebben we besloten dit te eten met pasta, ik hoefde dus alleen pasta te koken en de saus op te warmen. Doordat ik daardoor lang geen uur nodig had, heb ik eerst afgewassen wat er nog stond zodat ik na de lunch minder hoefde af te wassen. Gegeten en om half 2 met Kryon aan de slag gegaan, de jonge hengst. De dagen dat Sofia er nog was merkte we dat Kryon zijn voorbenen openhaalde doordat hij zulke grote passen maakte met zijn achterbenen. Daarom willen we hem graag voortaan met springschoenen gaan rijden ter bescherming van zijn voorbenen, maar een jong paard kent dat natuurlijk niet gelijk en daarom moet je hem daar eerst aan laten wennen voordat je gelijk die schoenen aandoet als je met hem gaat mennen. Dus hebben we hem gelongeerd met deze springschoenen: kat in het bakkie, hij gaf er niks om.
Nadat we met Kryon klaar waren, mocht ik kiezen wat we gingen doen en ik koos voor Monté.

Ik zal (ook voor de leek) nog even uitleggen wat dat is: de paarden waar we Monté mee rijden zijn dravers, we galopperen dus niet/nauwelijks met deze beesten. Met monté ga je uiteindelijk dus proberen zo hard mogelijk te draven en daarbij zit/sta je in de verlichte zit (dat is de houding die springruiters aannemen wanneer ze over een hindernis springen). Maar dat niet alleen want het vereist een net andere houding dan je/ik normaal gewend ben. Zoals ik al eerder zij, deze paarden kennen beendruk niet en ik mag dus ook geen gebruik maken van mijn been, het is zelfs de bedoeling dat mijn onderbenen het paard niet aanraken, wat betekent: knieën naar binnen tegen het zadel gedrukt, tenen naar binnen (richting het paard) en hakken naar buiten (van het paard af). Nou heb ik altijd al moeite met het goed houden van mijn voeten omdat mijn tenen van nature al naar buiten staan *zucht*. Daarnaast is het ook nog zo dat als je in verlichte zit zit/staat, normaal gesproken gaan je onderbenen dan automatisch een beetje naar achteren, richting buik van het paard, maar nee dat mag hier natuurlijk niet, je onderbenen moeten juist terwijl je in verlichte zit zit/staat, richting voorbenen wijzen ipv buik. Heel zwaar dus allemaal en omdat dit enige oefening vereist, beginnen we hiermee in de longeerkraal. Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is haha.

Ik reed op Eagle Eye (hengst) en uiteindelijk ging het echt super!! Ik ben vervolgens afgestapt en daarna heeft Arja hem nog op het grote veld gereden omdat ze haar paarden ook fun wil geven en een paar rondjes in de longeerkraal vinden de paarden natuurlijk niet snel en uitdagend genoeg. Om half 5 was Arja klaar en heb ik Eagle Eye afgezadeld en afgespoeld. Om 18.15 paarden binnengehaald, gegeten, gedoucht en naar bed.

Dag 10 vrijdag 16 oktober

Begonnen zoals altijd, ik was bijna klaar met het uitmesten van de laatste stal toen ik om 9.10u een sms kreeg: we gaan weer monté doen! Arja wou dat graag nu gelijk weer met mij doen om het gevoel van gisteren te bevestigen. Deze keer gebruikten we Crecent hiervoor. We hadden nu een ander zadel gepakt (het zadel van Arja) waar ik eigenlijk net te groot voor (ik ben eindelijk een keer ergens te groot voor!!) was en t dus net iets minder fantastisch ging als gisteren. Maargoed nu wel een stukje uitgebouwd naar niet enkel de longeerkraal, maar ook een stukje op het veld gestapt. Ik klink nu echt weer als een beginner haha, maar deze rijstijl is echt nieuw voor mij en het is heel goed voor mijn vertrouwen (überhaupt en ook in de paarden) en dit is ook de manier/snelheid zoals Arja het wil. Nadat ik klaar was is Arja opgestapt en ondertussen ben ik begonnen aan het opstrooien, ik was immers nog niet klaar met de stallen. Ik had de helft van de stallen opgestrooid (wat nu langer duurt dan voorheen omdat er zoveel stro in moet) en het hooi alweer naar beneden gehaald/klaargelegd toen Arja terugkwam met Crecent. Ik heb Crecent afgezadeld en afgespoeld, de overige stallen verder opgestrooid en toen was het alweer tijd voor lunch. Arja had het restje pasta van gister omgedoopt tot heerlijke hartige taart. Tijdens de lunch kreeg ik wel een compliment van Juha dat de hoeveelheid stro in de stallen nu wel goed was, dus dat is mooi. Vervolgens eerst de stallen (vegen) en het water in de weides afgemaakt en daarna afgewassen. Om 18.15 paarden binnengehaald en toen waren de werkzaamheden weer klaar voor vandaag. Wordt er om 19u opeens aangeklopt door Arja. In Zweden is de vrijdagavond een soort van traditionele gezellig avond met elkaar en dan lekker eten/snacken. Arja kwam mij daarom ook een bak zelfgemaakte popcorn brengen, super lief! Die heb ik lekker op lopen vreten, daarna gedoucht en naar bed.

Dag 11 zaterdag 17 oktober

Het is vandaag zaterdag, wat betekent: 40 minuten langer uitslapen!! Hooi gegeven en paarden buiten gezet met Arja en daarna gelijk Hanna en Maya gelongeerd (Arja deed dat). Om 9u begonnen met de stallen. Arja en ik hadden het de afgelopen dagen over de gerechten voor de lunch. Toen Sofia er was bedacht zij de meest lekkere recepten en Arja is daar ook heel goed in, deze recepten zijn natuurlijk allemaal vegetarisch. Ik daarentegen ben ik helemaaaaal niet creatief met eten en van huis uit geen vegetariër. Dus we hadden het daarover en Arja vroeg welke gerechten ik dan lekker vond en op dat moment maakte het niet uit dat het niet vegetarisch was. Dus ik uitgelegd wat onder andere hutspot was, zegt zij: maar dat kunnen we toch ook gewoon maken maar dan met vleesvervangers. Nu denken jullie, waarom dit verhaal, nou om 10.15 kreeg ik een sms van Arja: ‘Can we make this dish with potatoes and carrots and meatless today?’, we gaan hutspot eten!! Dus ik verder gegaan met uitmesten en opstrooien en om half 12 naar de keuken gegaan. Aardappels geschild, wortels geraspt, uien gesneden, Arja had al vleesvervangers gemaakt. Dus alles behalve het vlees (natuurlijk niet allemaal tegelijk) bij elkaar gemieterd en gekookt, afgegoten, gestampt en ‘vlees’ toegevoegd. Tadaaaa de hutspot was klaar (zie foto!!). Na het eten stallen geveegd, water gegeven en afgewassen en om half 4 zijn we nog met Fenix aan de slag gegaan. Gelongeerd, opgetuigd en deze keer mocht ik mee achterop. Even voor de duidelijkheid ze hebben 2 sulky’s: 1 waar je naast elkaar gaat zitten (waar je wat minder snel mee kan, dat is de foto die ik op facebook heb gezet) en 1 waar je achter elkaar kan zitten (die wat sneller en sportiever is) deze gebruikt Arja het meest. Een sulky is trouwens een wagen met 2 wielen ipv 4, google maar. Om half 6 waren we klaar, heb ik Fenix afgetuigd en afgespoeld en hebben ondertussen Arja en Juha de andere paarden binnen gehaald en toen was de dag weer voorbij.

Dag 12 zondag 18 oktober

Het is weer zondag jeeeeeej! Uitgeslapen tot 8 uur en tot 9 uur in bed blijven liggen. Ontbeten en gestofzuigd. Vervolgens de (reis)verslagen uitgetypt tot vandaag en tv prgramma’s terug gekeken. Geluncht met Juha (Sofia was er nog niet en Arja vast altijd op zondag). Nu denken jullie waarschijnlijk waarom ga je niet gewoon lekker wat doen/naar buiten op je vrije dag, tv kijken kan je thuis ook. Nou ik zal het jullie uitleggen 1 Ik werk hier 6 dagen in de week, dus die ene dag heb ik echt nodig, 2 er is hier niet echt heeeel veel te doen ofzo zeker niet buiten de boerderij en op de boerderij ben ik de andere 6 dagen al bezig en 3 ik ben nou ook niet echt het persoon om in mijn eentje grote wandelingen te gaan maken en de honden hier zijn daar ook niet echt geschikt voor. Niet om te klagen hoor maar ik wil gewoon graag uitleggen waarom ik het heerlijk vind om op mijn vrije dag lekker in mijn pyjama op de bank te zitten. Vervolgens na de lunch Frozen gekeken en om 17u kwam Sofia dan eindelijk weer terug!! Om 6 uur toch maar geholpen met paarden binnenhalen want Sofia was er pas net en dat vond ik lullig. Vervolgens ging de dag weer voorbij.

Dag 13 maandag 19 oktober

Begon als een hele normale dag. Stallen gedaan en om 9 uur zijn Arja en Sofia aan de slag gegaan met Kryon en heb ik het water bijgevuld. Gelijk daar achteraan heb ik Dion uit de wei gehaald en opgetuigd zodat we die gelijk er achteraan konden rijden. Toen we klaar waren met Dion (ik mocht achterop de snelle sulky) zijn Arja en Sofia begonnen aan de lunch en heb ik Dion afgetuigd en afgespoeld. Lunch gegeten en tot 15u de afwas gedaan.

Er stond hier eerst andere tekst, wat niet rampzalig was maar ook niet echt aardig om te zeggen over een host, vandaar dat dit stuk tekst is weggehaald.

Gebeld met het thuisfront en die bevestigden mijn gevoel ook.
Omdat Sofia en ik het erg jammer zouden vinden als het avontuur nu al eindigde, zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe host en die hebben we vanavond ook gemaild.

Dag 14 dinsdag 20 oktober

Vannacht heb ik al antwoord gehad van de host en we zijn welkom daar! Het betreft een westernranch/small farm waarvan zeker is dat we meer gaan rijden dan we hier nu doen 2 uur rijden van hier (en dat is voor Zweedse begrippen heel kort). Waarschijnlijk kan een van de ouders van Sofia ons daarheen rijden, maar dat moet verder allemaal nog geregeld en afgesproken worden.

Juha voelde gister al dat het bij mij niet goed zat en heeft via mijn profiel gezien dat ik op zoek was naar een nieuwe host. Hij sprak me daar ook vanochtend op aan en toen heb ik hem uitgelegd waarom (natuurlijk wel iets aardiger dan hier geschreven is) en dat begreep hij.

De stallen en het water waren klaar om 9 uur en ik ben eerst met Fenix op stap gegaan (met Arja natuurlijk) en deze keer mocht in vanaf achterop sturen door middel van een extra lus. Het ging echt super!! Daarna mocht Sofia met Crecent hetzelfde doen. Om 11.30 lunch gemaakt: pasta met rode saus. Na de lunch wou Sofia met Arja praten over haar vertrek maar Arja wist nog niet eens dat ik wegging dus ik heb eerst met haar gepraat. Ze moest huilen super zielig en daarna ook bij Sofia, maar ze begrijpt t wel.

We gaan nu eerst nog even kortsluiten met de ouders van Sofia en daarna gaan we de nieuwe host weer mailen.

Voor wie geïnteresseerd is:
http://www.helpx.net/host.asp?hostid=31536

  • 20 Oktober 2015 - 16:44

    Jolien Van Den Nieuwboer :

    Hoi Annette!
    Leuk om je verhalen te lezen van je dagelijkse bezigheden daar in Zweden.
    Jammer om aan het eind te lezen dat jullie daar weg gaan, maar ik snap het wel. Jullie zijn daar niet om nutteloze klussen te gaan doen van iemand anders .
    Maar misschien heeft dit zo moeten lopen en komen jullie nu op een veel betere, leukere en mooiere plek terecht ! We lezen het vast in je volgende verslag.
    Succes met de verhuizing !
    Groetjes Jolien

  • 20 Oktober 2015 - 19:11

    Sandra:

    Hoi lieverd!

    Zo maak je nog eens wat mee zeg. Het klinkt allemaal erg leuk alleen jammer van hoe het gelopen is. Wel fijn dat je zo snel een nieuwe plek hebt gevonden.
    Ik wens je een super tijd toe!

    Dikke X en knuf (ik mis je knuffies zooooo)
    Sandra

  • 20 Oktober 2015 - 23:01

    Julia:

    Lieverd je
    Jullie hebben het god gedaan ben trots op je en succes op de andere plek we horen weer vanje mam.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Visingsö

Mijn eerste reis

Ik ga naar zweden om heerlijk stront te scheppen

Recente Reisverslagen:

25 November 2015

Week 7

18 November 2015

Week 6

10 November 2015

Week 5

03 November 2015

Week 4

27 Oktober 2015

Week 3
Annette

Afgestudeerd en nu trek in de wijde wereld in, toch zeker wel Europa

Actief sinds 09 Okt. 2015
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 4022

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2015 - 30 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: