Week 5 - Reisverslag uit Floby, Zweden van Annette Gerbscheid - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Floby, Zweden van Annette Gerbscheid - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

10 November 2015 | Zweden, Floby

Dag 29/12 woensdag 4 november

7.50 uur opgestaan, ontbeten, hondenvoer gegeven, Sunny en Peanut eten gegeven en gekaart met Sofia tot een uur of 11. Vervolgens gingen we de kudde een beetje omgooien. De shetlander is nu met de ijslander apart gezet. De shetlander was tot voorkort nog hengst (nu dus niet meer) en we hebben de ijslander daar nu bij gezet omdat zij een merrie is en de leider van de kudde, dus als hij geen hengstengedrag meer vertoont en zij hem accepteert, kan hij later geïntroduceerd worden in de hele kudde. Nou goed, doordat de groepen nu veranderd waren, moet er meer water bijgevuld worden. We waren hier zo goed als klaar mee toen (ja je leest het goed) het water op raakte.. We zijn hier afhankelijk van een waterput van 15m diep (handgegraven) en die was leeg… Nergens stroomde er dus nog water uit de kraan. Gelukkig hadden de paarden wel allemaal water. Maargoed, Christina heeft toen het water helemaal afgesloten om te voorkomen dat er lucht in het systeem kwam. Na de lunch zijn Sofia en ik naar het tankstation gereden, want daar konden we gratis jerrycans vullen met water, naar de winkel en naar de public shower gereden. Sofia heeft geen rijbewijs dus ik mocht autorijden in Christina’s auto!! We wisten namelijk niet hoelang dat gedoe met het water nog ging duren en Christina moest de nacht en de dag erna werken, dus dan hadden we geen auto tot ons beschikking. Om 5 uur Sunny en Peanut eten gegeven, hondenvoer gemaakt en gedineerd.

Dag 30/13 donderdag 5 november

Uitgeslapen tot 9 uur (iets met kat van huis en dansende muizen…) Hondenvoer opgezet, ontbeten, sunny en peanut eten gegeven en een uurtje met de honden gewandeld. Voor lunch pannenkoeken gegeten. En daarna zijn we begonnen aan het leeghalen van the greenhouse voordat het echt koud wordt, wat een kutklus is dat zeg, maar het is gelukt en om 18u waren we daar klaar mee. Gedineerd en naar bed.
Al het water wat we door de dag hebben gebruikt was of regenwater of kwam uit de jerrycans, heel vervelend maar het is niet anders
Voor als ik het vergeet op te schrijven, we geven sunny en peanut twee maal daags eten, dus dat ik het niet elke dag opschrijf betekent niet dat het niet gedaan word, of Sofia doet het of ik vergeet het op te schrijven maar dat jullie niet denken waarom de ene dag wel en de andere dag niet.

Dag 31/14 vrijdag 6 november

Vandaag ben ik alweer een maand in Zweden!!. 7.50 opgestaan en hondenvoer opgezet. We hebben inmiddels weer water, maar veel is het niet. Sunny en Peanut eten gegeven, hout verplaatst naar the main house en emmers van the green house schoongemaakt. Expeditie Robinson teruggekeken en geluncht. In de middag hebben Nighty, zoega (Al Hattal) en Vichita (hidalgo) opgehaald van de andere wei en naar huis gestapt (zie foto’s) omdat op de andere wei nauwelijks meer eten is. Omdat er dus nog steeds weinig water is, geven we de paarden regenwater, maar het was nog een heel gedoe om dat van de ene plek naar de andere plek te krijgen (lastig uit te leggen), dus daar zijn we ruim een uur mee bezig geweest. Bovendien was het inmiddels donker dus hebben we niet alles tot aan de rand bijgevuld. Toen de auto gepakt en gaan douchen want Christina werkt morgen en overmorgen en ondertussen verzorgde Christina het avondeten.

Dag 32/15 zaterdag 7 november

9u opgestaan want het is weekend, hondenvoer opgezet en ontbeten. Na het ontbijt Sunny en Peanut eten gegeven. Sinds een week geven we dat eten (wat een mix is van verschillende krachtvoer met water) in de wei met de andere paarden en we schermen Sunny en Peanut dan af van de groep. Vandaag was de groep het er dusdanig niet mee eens dat zij geen eten kregen dat ik de emmers noodgedwongen over het hek heen moest ‘gooien’ (zonder dat de inhoud er uit viel), de wei moest verlaten en een zweep moest pakken. Sunny begreep vervolgens dat hij weer mocht eten maar toen ik de rest van de groep wegjoeg, liep peanut ook weg *zucht*. Dus peanut lokken, maar lucky ondertussen wegjagen, maar dat begreep Peanut natuurlijk niet dus die liep ook weer weg. Na wat uuuren leek te duren begreep Peanut het eindelijk en heeft iedereen z’n hapje gehad. Daarna met Sofia alle paarden regenwater gegeven (want we proberen nog steeds zo min mogelijk kraanwater te geven maar daar zijn we ook meer dan een uur mee bezig geweest. Geluncht en daarna zijn we n uurtje met de honden gaan wandelen. Toen ik terugkwam gelijk gestofzuigd, met de bedoeling om de 7-minute workout te doen maar dat is er bij ingeschoten haha. Sunny en peanut eten gegeven aan het eind van de middag, honden eten gegeven en Mamma mia gekeken tegelijk met het ‘diner’. Voor het slapen gaan alsnog 7 minute workout gedaan.

Dag 33/16 zondag 8 november

9.10u opgestaan, hondenvoer gemaakt, ontbeten, S + P eten gegeven. Doordat het geregend heeft hoefden we iet zoveel water bij te vullen. Daarna tot 12u bezig geweest met het geven van kuil aan de paarden. Was nogal een rotklus omdat de baal heel dicht tegen de andere aanstond en we hem niet van z’n plek kregen omdat ie daar te zwaar voor was, maar daardoor konden we niet van alle kanten bij de baal en lukte het dus ook niet fatsoenlijk om kuil los te krijgen van de baal. 7 minute workout gedaan, geluncht en daarna een uur met de honden gewandeld. Kat ging in de eerste instantie mee maar na een paarhonderd meter hield hij het al voor gezien. Om 15.30 waren we terug. Om 5u alle paarden water gegeven S+P eten gegeven. Daarna gingen we weer hooi geven en het is ons eindelijk gelukt om de baal van z’n plek te krijgen gelukkig, maakte alles een stuk makkelijker. Honden eten gegeven, kattenbak verschoond, zelf gedineerd en wat tv programmaatjes teruggekeken.

Dag 34/17 maandag 9 november

Vandaag (zie ik nu, ja dat betekent het cijfer achter de /) ben ik alweer net zoveel dagen hier als dat ik op de andere plek geweest ben. 7.50 opgestaan, hondenvoer opgezet, ontbeten, hooi en water gegeven aan vichita zoega en nighty. S + P eten gegeven en Sofia en Christina hebben met de tractor de baal bij de andere groep gebracht. Dan denk je waarom hebben jullie dat niet eerder gedaan, dat zal ik jullie eens even vertellen, vrijdag hadden ze nog gewoon hooi van de vorige baal en precies in het weekend raakte deze op, en raad eens wie er beide dagen moest werken (incl overnachting) en raad eens wie er geen tractor kunnen besturen…. In ieder geval terug naar het verhaal. Toen we klaar waren met die taken, hebben we even met Christina rond de tafel gezeten over onze vertrekdatum. We hebben afgesproken dat we het weekend van 28/29 november weggaan bij Christina en dan verblijf ik nog een paar dagen bij Sofia in Göteborg (want daar woont zij) en dan vlieg ik woensdag 2 december terug naar NL. Van half 12 tot half 2 gereden met Lucky (Christina), Silkie (Sofia) en Sunny (ik, zie foto). Badkuipen verwisseld want eentje was lek (we geven water in badkuipen voor de duidelijkheid). Na de lunch (lees half 4, en dan denk je huh? Doe je 2 u over badkuipen verwisselen, nee maar Christina kookte en Sofia en Christina praten veel (zweeds ook voornamelijk), dus dan gaat dat niet zo snel) zijn we gaan douchen bij de public shower. Daarna S + P weer eten gegeven en hondenvoer gefixt. Nou waren we sinds zaterdag al hele dagen mamma mia liedjes aan het luisteren (de versies van de film ja) waardoor we zin hadden om de film nog een keer te kijken. Dit hebben we dus ook gedaan. Om 20 u laatste hooi gegeven en daarna naar bedje.

Dag 35/18 dinsdag 10 november

7.50 opgestaan, hondenvoer gefixt, vuilnisbakken verschoond, S + P eten gegeven, water bijgevuld, hooi gegeven bij zoega vichita en nighty. Het kippenhok van top tot teen schoongemaakt, duurde tot 11u. Daarna vliegticket geboekt, ik vlieg dus definitief woensdag 2 december en ik mag 2 stuks bagage meenemen!! (het dubbele van de heenreis, dat wordt souvenirs shoppen in Götenborg haha). Gereden tot half 2, geoefend met teugelloos rijden. Gelunch en daarna de ramen van the greenhouse schoongemaakt. Nu hondenvoer opgezet en Sofia gaat S(unny) en P(eanut) eten geven en hooi checken.