Week 3 - Reisverslag uit Floby, Zweden van Annette Gerbscheid - WaarBenJij.nu Week 3 - Reisverslag uit Floby, Zweden van Annette Gerbscheid - WaarBenJij.nu

Week 3

Door: Annette

Blijf op de hoogte en volg Annette

27 Oktober 2015 | Zweden, Floby

Ik ga gewoon verder waar ik vorige week gestopt ben ook al zijn sommige stukken achterhaald

Dag 15 woensdag 21 oktober

Vanochtend hooi gegeven en om 7.20 paarden naar buiten. Daarna gelijk het water bijgevuld en om 8 uur is Sofia begonnen met de stallen. Ik sta voortaan ’s ochtends eerder op zodat ik ’s avonds niets meer hoef te doen. Om 9.10u klaar met alles en toen kregen we een sms van Arja dat we vandaag alle hoofdstellen moeten schoonmaken en vetten. Tot half 12 mee bezig geweest en daarna begonnen aan de lunch. Na de lunch heb ik afgewassen en heeft Sofia het harnachement opgeruimd. Om 3u wou Arja nog voor het eerst zelfstandig met Kryon rijden met de sulky nu we er nog zijn om haar eventueel te hulp te schieten en dat ging helemaal goed. Toen Sofia in de avond de paarden ging binnenhalen met Juha, zei hij dat we om 19u pannenkoeken konden komen halen. Toen we aankwamen in the Big House vertelde hij dat hij ons wel naar ons nieuwe host wil brengen! Dat scheelt een hoop want Sofia’s vader is nog niet terug uit Australië en haar moeder deed t liever niet, dus dat is een hele opluchting! We hebben Hidalgo gekeken maar niet helemaal tot het einde.

Dag 16 donderdag 22 oktober.

Hooi gegeven en was aangezet. Om 9.10 klaar met alles en om 9.50 kregen we een sms van Arja dat we nog even gauw voordat we weggaan alle klusjes af moeten maken. Er was niet heel veel meer wat we moesten doen/waar we nog zin in hadden (ik ga geen kilo’s stond uit de weide meer scheppen), dus eerst Hidalgo afgekeken en daarna nog even zweetdekens gewassen en dat was het. 11.30 begonnen met de lunch. Na de lunch heeft Sofia afgewassen en heb ik een stofzuiger door the small house gehaald. Filmpje gekeken en daarna begon het te regenen dus heb ik de merries binnengehaald want die hadden geen dekens om. De rest ging zoals altijd.

Dag 17 vrijdag 23 oktober

Sofia is gister door Juha gebeld dat hij het hooi in de ochtend geeft en dat we om 7.30 de paarden buiten mogen zetten. 9.45 klaar met alles. The small house verder schoongemaakt, badkamer, bovenverdieping stofuigen etc. In de middag 7 minute workout gedaan met Sofia en Expeditie Robinson gekeken. ’s Avonds hebben we zwartboek gekeken.

Dag 18/dag 1 zaterdag 24 oktober

De dag van het nieuwe avontuur!!! Om half 7 opgestaan en koffer ingepakt. Om 7.20 paarden buiten gezet en om 8.10 vertrokken. Iets voor 11 aangekomen en daar ontvingen Jenna (Fins meisje 23 jaar) en Luca (Italiaanse jongen 25 jaar) ons. Na ons spullen uitgeladen te hebben, zijn we meegegaan met het geven van water bij de paarden en daarna met z’n vieren geluncht. Onze host is overdag aan het werk dus die hebben we vandaag niet gezien. Dit weekend is er een scandinavisch kampioenschap van westernonderdelen met koeien en dat was een paar kilometer verderop dus daar zijn we gelijk gaan kijken. Na een paar uur waren Sofia en ik best moe en hadden we het wel gezien en zijn we weer terug gegaan. Het is hier wel een stuk kouder dan op het eiland maar overdag vriest het niet. ‘s Avonds hebben elkaar tot 10 leren tellen in de verschillende talen. Daarna naar bedje.

Dag 19/2 zondag 25 oktober

Om 7 uur wakker geworden van het licht en lekker rustig ontbeten. Ik kijk mee met het bereiden van het honden voer (dat is niet uit een pakje maar helemaal gekookt enzo) en Luca gaat maandag weg dus ik moet voor die tijd wel weten. Alle dagelijkse klussen gedaan, we hebben klussen die we 7 dagen in de week doen: het voeren (en water geven) van de honden, katten, kippen en Sunny het paard (de rest eet alleen gras maar hij moet bijgevoerd worden). Daarnaast hebben we dan doordeweeks grotere klussen maar dat komt later. In de middag zelf een touwhalster geknoopt, die is dus mooi voor Fabian!! Gelijk even gepast op Sunny en hij lijkt goed te zitten jeeej!!

Zit wel een kleine kanttekening aan het sprookje hier. Warm water met gestookt worden en Christina de host is zo zuinig mogelijk op haar hout. Ook is onze kachel een houtkachel in het guest house. We hebben een main house waar we overdag zijn/eten en een small house waar we alleen slapen (hebben we ook geen badkamer/wc etc.). Maar omdat we liever zo min mogelijk warm water gebruiken, douchen we 7 m verderop en gelukkig heeft Jenna een auto en anders mag ik de auto van Christina pakken. Zondag avond dus gedoucht en nog langs de winkel voor candy en eten voor op het kampvuur. Daarna dus gegeten aan het kampvuur en daarna ben ik naar bed gegaan.

Dag 20/3 maandag 26 oktober

’s ochtends om 8 uur ontbeten met z’n allen en voor de laatste keer meegekeken met het bereiden van het hondenvoer en alles natuurlijk opgeschreven. Daarna hebben we Luca naar het station gebracht. Toen we terugkwamen hebben we de keuken schoongemaakt en de begane grond gestofzuigd. Aan het eind van de middag heb ik tinder maar weer eens gedwnload hahaha om te kijken wat het zweedse aanbod is. N uurtje met Jenna en Sofia jongens gekeurd en toen zijn we the horse whisperer gaan kijken.

Dag 21/4 dinsdag 27 oktober

Om 7.45 ging de wekker en om 8 uur ontbeten. Daarna honden eten gegeven en klaargezet voor vanavond. Daarna Sunny opgehaald voor eten en het water bijgevuld. De klussen voor vandaag: Jenna gaat zelf geoogste tomaten koken voor ze bederven en Sofia en ik gaan hout verzamelen en op een stapel leggen. Na 11-en kwam de hoefsmid dus ik heb het hout afgemaakt en Sofia is paarden gaan halen en brengen van de wei. Het is inmiddels 14.30 en Sofia en ik hebben lunch gemaakt en wachten nu op Christina en Jenna die naar het laatste paard te gaan met de hoefsmid want die staat ergens anders. Na verlate lunch besloot Christina dat we gaan rijden!! Het duurde een tijdje voordat we eindelijk onderweg waren omdat een deel van de beugelriemen kwijt was nadat Jenna en Luca ze hadden schoongemaakt dus Christina heeft daar eerst een uur naar gezocht en uiteindelijk niet gevonden. Om 16.15 eindelijk gaan rijden en wat was het prachtig!!!!! Zie foto’s!